Twitter-icon  Facebook-icon  Linkedin-icon   login or signup  | NL  | EN
The secret paintings
Source: interview with the German magazine, Wild und Hund

Op de vraag waarom hij wil schilderen zegt hij: 'Omdat ik niet anders kan'. Hiermee bedoelt hij dat er naar zijn idee geen andere manier is om zijn gevoel voor natuur en de schoonheid daarvan te uiten. Ook vind hij hierin zijn inspiratie. Hij zoekt over de hele wereld naar de mooiste plekjes, dieren en taferelen die hij in zijn schilderijen kan verwerken. Over zijn werk zegt hij ook nog: 'Ik ben nooit tevreden, en vind nooit één van mijn schilderijen echt geweldig'. Dit frustreert hem echter niet, het zet hem juist tot schilderen aan. Bij alles wat hij ooit gemaakt heeft ziet hij nog een mogelijkheid om 'beter te worden', waarmee hij conreet bedoelt dat hij nog meer gevoel in zijn schilderijen wil brengen.

Renso Tamse is minstens in twee opzichten een ongewone schilder. Ten eerste vanwege zijn motieven. Hij schildert een wereld, die zich van zijn vertrouwde omgeving thuis totaal onderscheidt. Hij woont en werkt in zijn atelier, dat midden in Rotterdam ligt. Toch wil deze stadse jongen niets liever als wilde, geheimzinnige landschappen en de dieren die daarin thuishoren schilderen.

Wat er ook nog opmerkelijk aan hem is, is zijn techniek. Zelf zegt hij verder ook niemand te kennen die op dezelfde manier schildert als hij dat doet. Hij gebruikt namelijk gewone waterverf op aquarelboard. Dit doet hij zeer voorzichtig: hij gebruikt de verf zoveel mogelijk droog en gebruikt daarbij zijn penseel bijna als een potlood. Tekenen met verf dus. Pas als hij het gewenste motief zo goed als klaar heeft doet hij er wat meer water bij, laag over laag, maar nog steeds voorzichtig, want het is zo verpest en dan kan je er echt niets meer mee, zo zegt hij.

Sommige schilderijen van deze schilder schijnen een eigen leven te leiden. Ze geven degene die het bekijken een belevenis. Het vergt echter wel enige belangstelling voordat de geheimen die de schilderijen bevatten zich openbaren. Een schilderij dat de kunstenaar 'Hidden' (verborgen) heeft genoemd, confronteert de kijker met een soortgelijke situatie. Het laat een klein stukje van een besneeuwd landschap zien. Het zware poederwit drukt op omlaag hangende sparretakken, op wintervermoeide grashelmen en hult de bruine bosbodem in een winters kleed. Een lynx tuurt tussen de takken door. Kleurrijk met het landschap versmolten, beschermend verenigd.

Een ander schilderij van hem is 'Shadows' (schaduwen). Weer maar een paar quadraatmeter van een met sneeuwbedekt landschap. Het onderwerp van dit schilderij lijkt een klein muisje te zijn. Als een kleine, zwarte stip zit ze in het spotlicht op de witte winterse vlakte. Tot zo ver lijkt het te gaan om een onschuldige lieve scène. Ze wordt geheimzinnig en bedreigend door een andere figuur, die de schilder weliswaar niet direct toont. Rechtsboven in het schilderij verkondigt hij ingehouden en verborgen, alleen zichtbaar door de vage schaduw van een vleugel, de komst van een sperweruil aan.

Zijn werk is al in verschillende gallery's tentoongesteld en meerdere keren te bezichtigen geweest in Het Kunsthuis van het Oosten te Enschede, waar elk jaar de tentoonstelling 'Wild in de Natuur' gehouden wordt in November.


Published at 13 February 2008, last edited on 23 November 2011
Source: interview met het Duitse magazine, Wild und Hund
Login or signup to write your own comments.

Socialmedia

You can follow me on Twitter, friend me at Facebook or Linked-In.

Now avaliable: Appstore-icon